Ofte stilte spørsmål

Velg kategori eller gjør et søk nedenfor.

Velg kategori

Kan jeg endre forfallsdatoen på fakturaen?

Vi har dessverre ikke mulighet til å fast endre forfallet på fakturaen du mottar fra oss. Hvis du ikke har andre forfalte fakturaer, kan du fram til forfallsdato utsette betalingsfristen med opp til 14 dager via Mine Sider.

Hva er bromodus?

Bromodus er en funksjon i hjemmesentralen som du selv kan skru av og på. Bromodus burde man skru på dersom man skal ta i bruk en egen router. Les mer her.

Hva er karantenerapport og kan jeg skru dette av?

Karantenerapport er en del av Cleanmail, som er et mailfiltreringssystem som gjør at du selv kan håndtere e-post som er svartelistet eller hvitelistet. En e-post blir automatisk satt i karantene av systemet dersom det er mistanke om at e-posten inneholder spam. Rapporten inneholder en link som kobler deg direkte til Cleanmail. Her vil du se alle epostmeldinger som er satt i karantene, og du kan selv velge om du vil frigjøre meldingen fra karantene og plassere i din vanlige innboks, eller la den blir værende. Se egen brukerveiledning for Cleanmail her.https://www.altibox.no/wp-content/uploads/2022/10/Cleanmail-Brukerveiledning-.pdf

Hvorfor får jeg ikke fakturaene mine som eFaktura i nettbanken?

De norske bankene har gått over til et nytt eFaktura system gjennom 2022, dette medfører at noen har mistet eFaktura-avtalene sine. Vi anbefaler at du sjekker at du har huket av for «Alltid eFaktura», «Ja takk til alle» eller «eFaktura 2.0» i nettbanken til din egen bank og kontakter kundesenteret vårt slik at vi kan sjekke at dine personalia er riktig. Det må være samsvar mellom personalia som vi har og det banken har, for at en eFaktura-avtale skal tre i kraft. eFaktura-avtaler opprettes automatisk og kundesenteret får ikke aktivert eller fjernet dette manuelt.

Hvorfor er min første faktura så høy?

På din første faktura fakturerer vi for den måneden du ble kunde og for inneværende måned som faktura blir utsendt, dette er tilfellet hvis du ble kunde etter faktura for den måneden ble kjørt. Da vil beløpet bli høyere enn det månedlige beløpet du skal betale fremover.

Hvorfor er internett og tv via 5G så mye billigere enn fiber?

Vi kan stille oss spørsmålet: «Hvorfor er en ny sportsbil dyrere enn en pakke melk?». Man sammenligner to helt ulike produkter. Det er kostbart å bygge ut og installere fiber til hver husstand, og vedlikeholde dette. Fiber er det mer forutsigbare, stabile og fremtidsrettede valget. Eksempelvis kan mange kunder ende opp med å dele på samme 5G-mast, og dermed må dem også dele på båndbredden som denne kan sende ut. 5G er også mer utsatt for værforhold. Les mer om de store forskjellene mellom 5G og fiber her.

Mister jeg opptakene mine hvis jeg bytter tv-boks?

Nei, heldigvis ikke! Dersom du ønsker å bytte boks eller er nødt til å bytte grunnet feil med boksen, så vil du beholde alle opptakene dine. Dette er siden alle opptakene dine er lagret i Altibox-skyen og ikke lokalt på din tv-boks.

Kan jeg ha flere tv-bokser i mitt abonnement?

Dersom du har behov for en ekstra tv-boks på et soverom, kjøkkenet eller i kjellerstua – så kan du komme innom oss på Nygårdsveien 80 å hente ut en ekstra tv-boks. Se prislise her.

Hva gjøres med utstyr ved flytting?

Dersom du flytter til en ny adresse vi allerede har installert på, så vil det allerede være en hjemmesentral her. Hjemmesentralen, som er en hvit boks som gjerne henger på veggen din, ønsker vi gjerne at du lar være igjen – da dette er en permanent installasjon på adressen. Tv-bokser og fjernkontroller derimot leverer du til oss på Nygårdsveien 80.

Kan jeg aktivere IPv6?

IPv6 er aktivert på alle nye hjemmesentraler fra oss. Du trenger ikke å aktivere IPv6 da dette er standard aktivert på alle hjemmesentralene nevnt i artikkelen på denne nettsiden.

Hva koster det å ringe til utlandet?

For å få en fullstendig prisoversikt over bruk av din fasttelefon, se lenken.

Hvordan kan jeg se lokalsendingen for NRK Vestfold?

NRK Vestfold og Telemark er en egen lokal kanal som er i din kanalliste. Dersom du går inn på innstillinger på din tv-dekoder, så kan du sortere kanaler slik at NRK Vestfold og Telemark havner på kanal nummer 1. Dersom du trenger hjelp til å få sortert på kanalene, ring kundesenteret vårt på 33 41 69 50.

Er EnID trygt å bruke?

Ja. EnID er vårt navn på tjenesten, men i bakkant ligger en av markedets mest brukte løsninger for innlogging og tilgangsstyring.

Din sikkerhet er det viktigste for oss, og vi jobber hele tiden med å gjøre tjenestene våre enda bedre. Nå har vi for eksempel lagt til mulighet for totrinnsbekreftelse, og fremover vil vi fortsette å forbedre tjenestene våre for å gjøre dem enda enklere å bruke.

Hva er et mesh-nettverk?

Mesh-nettverk er et trådløst nettverk som består av et antall små rutere eller enheter som fungerer som wifi-sendere som snakker med hverandre og gjør internettet hjemme mer stabilt, smart og smidig.

Med et mesh-nettverk er alle enhetene til enhver tid koblet til den wifi-senderen som gir best opplevelse og kvalitet basert på hvor enheten befinner seg.

Et mesh-nettverk er fullt skalerbar, noe som betyr at du kan plassere ut flere punkter etter behov, for eksempel i kjeller, stue, soverom eller garasje.

Hva er EnID?

EnID er Lyse-konsernets innloggingstjeneste. Tjenesten benyttes av Lyse, Altibox og partnere, for å ivareta brukerkontoer, sikkerhet, identifisering og gi digitale tilganger til produkter og tjenester.

Vi jobber hele tiden for at det skal være enklest mulig for deg som kunde, og gradvis vil det bli enda lettere å logge inn på de tjenestene du skal ha tilgang til.

Jeg har glemt passordet til Mine sider, hva gjør jeg?

Du kan lage deg et nytt passord på Glemt passord-siden. Da vil du i løpet av kort tid motta e-post med lenke til å opprette et nytt passord.
Du kan også velge å logge inn med engangspassord på e-post.
Har du sluttet å bruke e-postadressen du er registrert med, eller usikker på hvilken e-postadresse du har benyttet? Ta kontakt med kundeservice, så hjelper vi deg videre.

Hvordan kan jeg logge på Mine sider?

Så fort brukeren din er klar, har du to muligheter for pålogging:

Brukernavn og passord
Brukernavn og engangspassord på e-post
Du kan også velge å aktivere totrinnsbekreftelse med SMS eller app. Dette setter du enkelt opp inne på Mine sider.

Jeg får ikke logget på Mine sider. Hva gjør jeg?

Prøv å få tilsendt nytt passord ved hjelp av glemt passord-funksjonen. Du kan også prøve å logge på med engangspassord på e-post. Hjelper ikke det, ta kontakt med kundesenter.
Du skal kunne logge deg på Mine sider så fort avtalen din er aktiv. Du får da en e-post, hvor du må aktivere brukeren din.

Jeg har laget et nytt passord til Mine sider, men det fungerer ikke. Hvorfor?

Vi har mange tekniske plattformer som én etter én vil flyttes over til ny løsning mellom 15.-18. januar. Så om du har laget et nytt passord og ikke får det til å fungere i en av våre flater, kan det være fordi alle ikke er flyttet over enda. Prøv det gamle passordet ditt i så fall. Etter 18. januar vil det nye passordet fungere alle steder.

Hva bør man være bevisst på i forhold til sikkerhet på nett?

Er du verdensmester i surfing på nett, eller er du førstereisgutt?

Tilpass nettbruken etter egne evner. Er du usikker på om nettsider er trygge, så lar du være å gå inn på disse.

Trykker du på linker som ber deg om å laste filer? Svar ‘Nei’ eller ‘Ikke lagre’ dersom du ikke vet hva filtypenes egenskaper er. Dersom du blir bedt om å åpne filer med ‘.exe’ som ‘etternavn’ bør du være ekstra på vakt.

Husk at selv om du tror du er verdensmester, kan du alltid bli bedre.

Noter deg også at personlig informasjon ikke skal legges inn via linker i e-poster eller SMS’er til anonyme sider. Dette gjøres via de aktuelle selskapenes offisielle nettsider.

Er noen perioder ekstra utrygge i forhold til svindel?

Ja, noen perioder kan være mer utrygge enn andre.

I mørke tider er ofte svindlere og hackere mer aktive. Vær ekstra oppmerksom dersom det blåser opp til storm, enten coronaen gjør comeback eller krigssituasjoner blusser opp.

Skulle AS Norge by på særdeles gavmilde skatteoppgjør via e-post bør det meste av varsellamper i mailboksen gå, og linkene få ligge urørte. Å se forskjell på www.altinn.no og www.altinnn.no er kanskje ikke like lett.

Hvordan kan jeg være forberedt for å unngå svindel på nett?

Det eneste som er sikkert at at det alltid er noen som vil forsøke å lure deg. Vet du hva du skal gjøre dersom du havner i problemer?

Les deg opp og bokmerk gjerne trygge sider hvor det finnes tips til hva du kan gjøre om du blir utsatt for phishing, hacking, trojanske hester eller annet fanteri.

Den aller styggeste ulven er ofte e-poster. Ser avsenderadressen eller -navnet mistenksomt ut, forventet du innholdet eller er det (nesten) for godt til å være sant? La deg ikke friste til å klikke på linker i slike e-poster.

Husk å ta jevnlig backup av bilder, dokumenter og annet materiell som er viktig for deg. Bruk eksterne harddisker, eller aller helst kanskje skytjenester som kopierer automatisk.

Hvilke sikkerhetstiltak bør jeg gjøre?

Oppdater all programvare du bruker (inkludert oppdateringer til dine mobiltelefoner, nettbrett og datamaskiner). Sørg for å ha nødvendige antivirusprogrammer for å stanse banditter.

Mange systemer eller programmet oppdateres automatisk, men det er uansett ditt ansvar å være sikker på at det skjer.

Hva skjer når betalingen blir forsinket?

Vi følger forsinkelsesrenter og purregebyr satt av staten. Disse oppdateres med jevne mellomrom, per 1.7.24 er de henholdsvis 12,5% og 35 kroner. Du kan lese mer om dette her og her.

Purregebyr

Hvis du har betalt en av de siste dagene, men likevel har fått purring via sms, brev eller elektronisk, kan du se bort fra purringen. Når betalingen er så mange dager forsinket at purringen har gått ut, påløper det et purregebyr på kr 35.

Betalingsavtale

Hvis du skylder mer enn du kan betale på kort sikt, men ikke har fått inkassokrav, kan du sjekke med din Altibox-leverandør om du kan få en betalingsavtale.

Inkasso

Dersom regningen din har gått til inkasso, må du kontakte inkassoselskapet for å avtale en løsning. Finn kontaktinformasjon på siste brev fra dem.

Hva bør jeg tenke på ved opprettelse av ny e-post?

Har du behov for en ny e-postadresse istedenfor eksempelvis @online.no-adressen fra forrige årtusen? Eller skal du opprette din første?

Les deg opp på hvilke domener og leverandører som er trygge. Det hippe og nyeste er ikke alltid det beste.

Om du først bytter e-postadresse: Sørg for at e-postkontoer som du ikke lenger er i bruk blir stengt. Da minimeres risikoen for at hackere kan utnytte spor disse har lagt fra seg tidligere.

Oppdager du noe snusk på forskjellige tjenester, vær en god nettvenn og advar bekjente mot disse e-postleverandørene.

Har jeg bindingstid?

Altibox sine TV-basispakker og tilleggspakker har oppsigelsestid på inneværende måned pluss én måned som standard. Dersom du har takket ja til et pakketilbud med internett og TV, gjelder egne betingelser. Slike tilbud har ofte 12 måneders bindingstid før oppsigelsestid på inneværende måned + én måned trer i kraft. Ta kontakt med vår kundeservice for eventuelle spørsmål om bindingstid, flytting, oppsigelse og fryse abonnement.

Hva bør jeg gjøre hvis jeg er usikker på en link?

Usikker på en link? Gjør et ekstra Google-søk.

Vil du øke sjansen for å være slå røverne? På nett trenger du i alle fall ikke være redd for å bli tatt i juks når du vil sjekke om noen forsøker å lure deg.

I nettverden er Google blant våre favorittjuksetriks om du er usikker på informasjon i eksempelvis e-poster.

Som med all nettbruk ellers: Vær kritisk til hva du klikker deg videre på når du googler, og vær kritisk til informasjonen du finner. Som i Ludo kan du aldri vite når du kan bli utsatt for ufine triks.

Altibox Wifi Overalt

Mesh-nettverk fra Altibox Wifi Overalt gir lynrask fiberdekning i hele hjemmet – uansett om du gamer i kjelleren, ser serie på soverommet eller hører på musikk i hagen. Les mer her.

Modell A

Tv-dekoderen Modell A bruker Android TV-plattformen. Dette gir Altibox-brukere tilgang til et bredt utvalg av apper via Google Play direkte fra menyene. En spesiell funksjon er muligheten til å bruke poengene dine for å få Netflix-tilgang i stedet for tradisjonelle kanaler, noe som gir større fleksibilitet i innholdsvalg. Vil du ha med deg dekoderen på hytta er heller ikke det noe problem. Da kan du for eksempel dele nett på mobilen din med dekoderen og på den måten se innhold. Kan brukes trådløst.

Hva gjør jeg hvis jeg er utsatt for phising?

Har du gått på smellen og trykket på tekstlinken ‘Hent ditt utbytte nå’, og blitt videresendt til duerrundlurt.tyv?

Ikke klikk deg videre om du føler at du er på ville veier. Gi deg mens leken (forhåpentligvis) fortsatt er god.

Vær heller ikke redd for å fortelle andre at du har tatt nappet på phiskeres agn. Rapporter til tjenestelevarandører, anmeld svindel om nødvendig, og varsle gjerne venner som du tror kan gjøre samme ‘feilen’.

Har Sandefjord Bredbånd et sponsorkonsept?

Som lokal leverandør heier vi på alle lokale idrettslag, organisasjoner og kulturaktiviteter, som bidrar til fellesskapet og gjøre det godt å leve i fjor’n. Via vårt sponsorat Sandefjord Bredbånd sponser, ønsker vi å bidra med økonomisk støtte til de du mener fortjener det. Les mer her.

Manuelt oppsett av internett

Avanserte brukere som setter opp egen ruter og e-postadresser, kan benytte DNS -adresser og IMAP/SMTP-informasjon fra Altibox. Les mer her.

Hvilke kanaler og strømmetjenester finnes?

Med et tv-abonnement har du tilgang til de beste strømmetjenestene, kanalene og sportspakkene. Bruk poengene dine, så slipper du å betale ekstra. Les mer her.

Tilbyr Sandefjord Bredbånd hjemmebesøk?

Vi tilbyr servicekonseptet Rett På Nett hvor en av våre kvalifiserte kundekonsulenter kan komme hjem til deg og hjelpe meg å koble tv og andre trådløse enheter på internett. Les mer her.

Tilbyr Sandefjord Bredbånd SLA (Service Level Agreement) for bedriftskunder?

Ja, vi tilbyr SLA til våre bedriftskunder, les mer om servicenivåer her.

Hvordan blir jeg kunde hos Sandefjord Bredbånd?

Legg inn din kontaktinformasjon her eller ring oss på 33 41 69 50 så vil vi gi deg et konkurransedyktig tilbud.

Si opp abonnement

For oppsigelse ta direkte kontakt med vårt kundesenter. Vi kan også være behjelpelig med å tilpasse abonnement etter ditt behov.

Hva er forskjellen på fiber og 5G?

Fiberbredbånd er en egen fiberkabel helt inn til husveggen, mens 5G/trådløst bredbånd er fiber til mast og trådløse signaler videre til deg. Les mer her.

Hvordan kan jeg endre passord til min Sandefjord Bredbånd e-post?

Passord til e-post endres via Mine sider. Klikk her for å komme rett til innstillinger.

Hvordan setter jeg opp min Sandefjord Bredbånd e-post?

Alle kunder kan opprette én e-postadresse i sitt abonnement via Mine sider. Du kan enten bruke webmail via: www.mail.altibox.no, eller sette opp e-posten i et program som for eksempel Outlook. Klikk her for å gå til guide.

Kan jeg bestille ekstra dekoder?

I TV-pakken er det én dekoder inkludert. Det er fullt mulig å bestille en eller fler ekstra dekodere. Se prisliste her: Dersom du ønsker flere TV-dekodere, ta kontakt med vårt kundesenter.

Er tilstrekkelig antall bestillinger mottatt?

I områder som krever mye graving frem til tomtegrenser, må vi ha et minimum antall bestillinger for å forsvare utbyggingen økonomisk. Får vi tilstrekkelig antall bestillinger starter planleggingen av hvor vi skal grave for at fiberen skal komme frem i rimelig tid til alle som har bestilt. Vurderinger som inngår i en slik prosess, er blant annet hvor mange husstander vi kan grave til, eksisterende infrastruktur, asfalt og tillatelser fra kommune, elverk og private eiere med mer.

Hva er en hjemmesentral?

Hjemmesentral er tilknytningspunktet mellom fiberen og selve hjemmenettverket. Klikk her for å lese mer og finn ut hvilken type du har.

Driftsmeldinger

Er internett nede? Får du ikke tilgang til tv-portalen? Forklaringen kan være at det har skjedd et uhell med gravearbeid i ditt område, det kan være brudd på en linje grunnet storm, eller det kan være planlagt vedlikehold på fiberlinjen eller annet utstyr som gjør at tjenestene er utilgjengelige akkurat nå.

Vi gjør vårt beste for å holde hjemmesiden oppdatert med driftsmelding dersom noe skjer. Gå til forsiden av sfjbb.no og se etter en gul banner på toppen av siden. Ved uforutsette hendelser oppdaterer vi også vår Facebook-side fortløpende.

Hva skjer i planleggingsfasen ved fiberutbygging?

Søknader til kommune, elverk og private eiere må utarbeides og godkjennes. I planleggingsfasen skal alle detaljene for utbyggingen på plass, slik at anlegget kan bygges så fornuftig som mulig. Vanligvis tar dette et par måneder og avhenger av hvor lenge de ulike instansene bruker på behandling av søknadene.

Er bredbånd og internett det samme?

Fiberbredbånd er selve infrastrukturen i bakken som knytter deg til internett. Internett er de opplevelsene du får når du surfer på nett, ser en film, sender e-post mm.

Fast ip eller dynamisk ip

Alle private leveranser leveres med en dynamisk ip. De kunder som bruker router i sentral eller egen router, kan sette opp fast intern ip. Se Mine sider eller følg oppsett på egen router.

Standard bedriftslinje leveres også med en dynamisk ip. Bedrifter kan ved behov bestille fast statisk ip. Ta kontakt med bedriftssupport for priser.

Fast ip gjelder kun for ipv4, ikke for ipv6.

Får man beskjed dersom fiberutbygging er besluttet?

Vi kontakter alle som har signert kontrakt, med en gang vi vet om og når fiberutbyggingen kan skje. Har vi nok bestillinger og alle søknader er godkjent besluttes utbygging.

Jeg sliter med nettet hjemme, hva kan jeg gjøre?

Det kan være mange ting som forårsaker ustabilitet på hjemmenettverket, som for eksempel forstyrrelser på det trådløse signalet eller gammelt utstyr. Les mer her.

Registrering TV 2 Play

Anonyme brukere på TV 2 Play med TV 2 Play Basis eller et høyere abonnement, må registrere seg med en bruker. Du vil ikke kunne se innhold i TV2 Play dersom du ikke registrerer brukeren. For hjelp, ta kontakt med vårt kundesenter.

Hvordan kan jeg teste hastigheten på nettet mitt?

For å teste hastigheten på nettet ditt, kan du benytte deg av en hastighetsmåler i nettleseren. Vi anbefaler å bruke Altibox sin, eller speedtest.net. For å få en mest mulig nøyaktig måling, anbefaler vi at du måler med nettverkskabel direkte inn i hjemmesentralen.

Ansatte

Sandefjord Bredbånd har 21 ansatte, som hver dag jobber for at du skal få en maksimal glede av våre produkter og tjenester. Vi har bygget fiberbasert infrastruktur til over 99 % av «gamle» Sandefjord kommunens bolig- og næringsområder, og det er viktig for oss at du som kunde alltid er fornøyd og blir tatt godt vare på. Ta kontakt med oss her.

Hvordan kan jeg få bedre hastighet på nettet?

Mange faktorer i boligen din kan spille inn på hastighet og stabilitet, spesielt om du benytter deg av trådløst nett. Les mer og test hastigheten her.

Hva skjer når anleggsarbeid ved fiberutbygging starter opp?

I anleggsperioden hvor det kreves graving langs gatene, vil det normalt være flere gravemaskiner og lastebiler i arbeid. Dette kan medføre noe støy og påvirke trafikkavviklingen i området. Vi gjøre det vi kan for at ulempen skal bli så liten som mulig for deg og dine naboer.

Dersom du har spørsmål eller spesielle ønsker rundt gravetrasé, send oss gjerne en e-post om dette til utbygging@sfjbb.no.

Arrangerer Sandefjord Bredbånd kurs?

Det stemmer! Sandefjord Bredbånd inviterer kunder til tv-kurs med jevne mellomrom. Følg med på vår nettside eller kontakt kundesenteret for mer informasjon om når neste kurs vil holdes.

Hvordan utføres egeninnsats?

I de fleste tilfeller er det enkelt og greit å grave ned fiberrør i hagen. For å holde kostnaden så lav som mulig for deg, kan du selv utføre egeninnsats de siste meterne frem til husveggen. Her skal du få god veiledning fra oss underveis.

Sammen skal vi sørge for å få til en effektiv oppkobling i ditt nabolag slik at du og naboene dine raskest mulig kan ta i bruk våre tjenester. For å klare dette, er vi avhengig av at du utfører egeninnsatsen i løpet av kort tid etter at du har fått fiberrøret lagt til din eiendomsgrense. Les mer om egeninnsats her.

Hvordan kan jeg endre passord til Mine sider og TV-apper?

Passord til Mine sider og TV-apper kan opprettes og endres inne på Mine sider. Mangler du tilgang, kan du trykke glemt passord eller kontakte kundesenteret. Les mer her.

Hva er Rett På Nett?

Rett På Nett er et servicekonseptet hvor en av våre kvalifiserte kundekonsulenter kan komme hjem til deg og hjelpe meg å koble tv og andre trådløse enheter på internett. Les mer her.

Hvordan oppretter jeg en bruker til Mine sider?

Du kan opprette en bruker til Mine sider ved å klikke her.

Hvordan kan jeg lage ny PIN-kode til tv-dekoderen?

PIN-kode til tv-dekoderen opprettes via Mine sider, og aktiveres via selve dekoderen. Les mer her.

Hvordan bruker jeg Altibox TV?

Velkommen som ny bruker av en fantastisk tjeneste! Altibox TV har en rekke spennende funksjoner og muligheter. En guide for å komme i gang finner du her.

Hvordan velger jeg inn kanaler og innhold?

For å velge inn kanaler og innhold, kan du logge inn i Mine sider, og klikke deg inn på «Velg ditt TV-innhold». Les mer her.

Jeg opplever problemer med tv/bilde på min dekoder. Hva gjør jeg?

Det kan være ulike årsaker til hvorfor du opplever problemer med tv-dekoderen. Klikk deg inn her for å se hva du kan gjøre.

Jeg opplever problemer med fjernkontrollen. Hva gjør jeg?

Ofte kan en enkel nullstilling av fjernkontrollen løse problemet. Det kan du gjøre helt selv ved hjelp av noen få trinn. Les mer her.

Hvordan kobler jeg meg på trådløst internett via hjemmesentralen?

Vi leverer trådløst nettverk fra hjemmesentralen, og i noen tilfeller fra egne wifi-enheter fra Altibox eller TP Link. Har du andre trådløse enheter i din bolig, er det en tredje parts løsning som du har kjøpt inn uavhengig av oss.

For å koble deg til det trådløse nettverket i din bolig, må du finne ut hvilket trådløst nett du skal logge på. Når du finner det rette nettverket, kobler du til og taster inn passordet for ditt nettverk.

Koble deg til via hjemmesentralen

  • Hvis det er trådløst nett via hjemmesentralen du skal logge på, har du fått tilsendt et brukernavn og passord da du ble kunde. Det er også mulig du finner brukernavn og passord på egen etikett festet på hjemmesentralen. Om du ikke finner dette eller husker brukernavn og passord, kan du kontakte vår lokale kundeservice.
  • Har du kjøpt TP Link Deco wifi enheter fra oss, eller har andre Altibox wifi enheter, kan du kontakte vår lokale kundeservice for å få tilsendt brukernavn og passord. I en del tilfeller har vi også satt på en lapp på den trådløse boksen hvor nettverksnavn og passord står. Hvis du har en 3 parts router du har kjøpt selv, kan vi ikke bytte passord for deg, men vi kan være behjelpelige med feilsøk og veiledning.
  • Har du andre tredjeparts wifi enheter, må du sjekke leverandørens brukerveiledning eller web-side for disse wifi-enhetene.

Hvordan kan jeg endre passord til mitt trådløse nettverk?

Dersom du benytter deg av trådløst nettverk fra hjemmesentralen, kan du endre navn og passord til dette selv via innstillinger på «Mine sider». Klikk her for veiledning til hvordan å endre innstillinger selv.

Har du kjøpt TP Link Deco produkter av oss, kan du kontakte vår lokale kundeservice.

Har du andre tredjeparts wifi enheter du har kjøpt selv, må du sjekke leverandørens brukerveiledning eller web-side.

Hvilken mesh-løsning anbefaler dere?

Hvis du trenger bedre trådløs dekning i kjellerstua, på loftet eller i garasjen, så er løsningen å sette opp ditt eget mesh-nettverk hjemme. Sandefjord Bredbånd har over lang tid testet ulike løsninger, og kundesenteret har god erfaring med hvilke løsninger som fungerer bra sammen med Altibox. Les mer om våre anbefalinger her.

Hvorfor trenger jeg Wifi Overalt?

Selv om du får lynraskt nett med fiber, kan vegger, etasjer og store avstander være hindringer for rekkevidden til nettverket. Det kan føre til svak dekning i enkelte rom eller områder. Altibox Wifi Overalt sprer signalene fra hjemmesentralen (den hvite boksen hjemme hos deg), og gir den gode fiberopplevelsen i hele hjemmet.

Hvor mye koster Rett På Nett?

Dersom saken kan løses per telefon, er tjenesten helt kostnadsfri for alle kunder. Ved mer kompliserte utfordringer som krever hjemmebesøk av en kundekonsulent koster tjenesten fra kr 1.590,- pr besøk, og inkluderer 45 min. pluss reisetid fra Sandefjord Bredbånd. Hver påbegynte halvtime utover dette koster kr 690,-.

Hvordan fungerer den 60-dagers prøveperioden på Altibox Wifi Overalt?

Så lenge du sier opp til oss innen 60 dager, får du pengene tilbake hvis du ikke ønsker tjenesten. Ta kontakt med oss her.

 

Hvor mange wifi-punkt trenger jeg for Altibox Wifi Overalt?

Hvor mange wifi-punkt som trengs vil variere etter boligtype og størrelse. Merk at hjemmesentralen (den hvite boksen du har hjemme hos deg) også regnes som ett wifi-punkt.*

Vanligvis vil ett wifi-punkt i hver etasje gi tilstrekkelig dekning. Dersom boligen din er bygd med ‘tunge’ materialer som betong eller tykke trevegger, kan du prøve deg frem med ett ekstra wifi-punkt i hovedetasjen.

Har du satt opp tjenesten og ser at du trenger flere wifi-punkt? Da er det ingen problem å bestille flere på et senere tidspunkt.

*Dersom du har wifi-punktet på bildet under, vil dette fungere som det første wifi-punktet:

Kan jeg installere Altibox Wifi Overalt selv?

Ja. Veiledningen tar deg gjennom alle stegene for å sette opp tjenesten. Det tar sjeldent mer enn 15 minutter fra du starter installasjonen til du er i gang med å bruke Altibox Wifi Overalt. Dersom du trenger hjelp, kan du selvfølgelig ta kontakt med kundesenteret.

Hvordan fungerer gjestenett og foreldrekontroll med Altibox Wifi Overalt?

Vi jobber for å få på plass gjestenett og en egen app med foreldrekontroll. Dette blir tilgjengelig for alle som har bestilt tjenesten.

Kan jeg fortsatt bruke Google Nest Wifi med Altibox Wifi Overalt?

Har du kjøpt Google Nest Wifi, kan du fortsette å bruke denne wifi-tjenesten. Du vil fortsatt få teknisk support hos ditt lokale kundesenter hvis du trenger det. Hvis du er fornøyd med dekningen, trenger du ikke å kjøpe nytt wifi-utstyr.

Obs! Hvis du kjøper Wifi Overalt, må du koble fra Google Nest Wifi for å kunne bruke tjenesten.

Kan jeg fortsatt bruke Wifi Pluss med Altibox Wifi Overalt?

Har du en Wifi Pluss, kan du fortsette å bruke denne dersom den fungerer hjemme hos deg. Vi gjør oppmerksom på at WiFi pluss gikk ut av vårt sortiment i 2019, og nå er utenfor garanti. Dersom du trenger hjelp eller veiledning til å få på plass et nytt mesh-nettverk, kan du lese mer her eller ta kontakt med vårt kundesenter.

Obs! Dersom du kjøper Wifi Overalt, må du koble fra Wifi Pluss for å kunne bruke tjenesten.

Hva er et mesh-nettverk?

Et mesh-nettverk består av flere wifi-sendere. Disse snakker sammen, og utvider wifi-dekningen til større områder hos deg. Det gjør det mulig å få stabil og lynrask wifi-dekning i hele hjemmet.

I et mesh-nettverk er alle enhetene til enhver tid koblet til den wifi-senderen som gir best opplevelse og kvalitet basert på hvor enheten befinner seg.

Et mesh-nettverk er fullt skalerbar, som betyr at du kan plassere ut flere wifi-punkt etter behov. Når du bestiller Wifi Overalt får du en anbefaling på hvor mange wifi-punkt du trenger. Med tjenesten Altibox Wifi Overalt får du mesh fra det første wifi-punktet du leier. Wifi-punktet sender nemlig signaler til og fra wifi-utstyret du har inkludert fra oss.

Hvorfor justerer dere prisen på produktpakkene med bredbånd og tv pr. 1. mai 2024?

Dette er en generell prisøkning, som samsvarer med prisnivået i markedet.

Vi må ta høyde for økte kostnader som følge av inflasjon. Bare slik kan vi sikre utvikling og vedlikehold av nettverket.

Vi jobber hele tiden for å sikre internettopplevelsen, slik at du får den kvaliteten du trenger, både nå og i tiden fremover.

For mer informasjon, se: https://www.altibox.no/prisendring-2024/

AvtaleGiro og eFaktura

Med en kombinasjon av AvtaleGiro og eFaktura slipper du å tenke mer på betaling av regningen din. Du slipper også fakturagebyr. Les mer her.

Melde flytting

Altibox leverer bredbånd og tv over store deler av landet og tilbyr flytting av abonnement til din nye adresse. Klikk her for å melde flytting.

 

Finnes det egen app?

Ja, Altibox-appen gir deg frihet til å se det du vil, når du vil og hvor du vil! Les mer her.

Angrerettskjema

Klikk her for Angrerettskjema.

Hvor kan jeg laste ned fakturakopi?

Fakturakopi lastes ned via «Mine sider».

Hvordan får jeg tilgang til TV 2 Play?

Du kan velge inn TV 2 Play Basis for 10 poeng på Mine sider. Du kan også velge å beholde et eksisterende abonnement du har direkte med TV2 og logge på med dette, eventuelt opprette et nytt abonnement. Les mer her.

Hva er TV 2 Play Basis?

TV 2 Play Basis byr på et stort utvalg filmer og serier, nyhetssendinger, aktualitetsprogrammer og hele underholdningsarkivet til TV 2.
TV 2 Play Basis har korte reklamepauser før, under, og etter innholdet du spiller av.
TV 2 Play Basis inkluderer ikke sport, som for eksempel Eliteserien. Ønsker du dette, må du oppgradere til en større TV2 Play-pakke.

Hva vil jeg ha tilgang til gjennom TV 2 Play Basis hos Altibox?

Du vil få tilgang til en strømmetjeneste med et rikt utvalg serier og filmer fra TV2.

Må jeg bruke Altibox-dekoderen for å se på TV 2 Play?

Hvis du har valgt inn TV 2 Play Basis hos Altibox, vil du ha tilgang også gjennom TV2 Play-appen på enheter som mobil, pc eller nettbrett. PS: Dette krever at du registrerer din informasjon hos TV 2.

Hvor mye koster TV 2 Play Basis?

TV2 Play Basis kan velges inn for 10 poeng på Mine sider.

Er det bindingstid på TV 2 Play Basis?

Nei, du står fritt til å velge inn og ut TV2 Play Basis akkurat som det passer deg.

TV 2 Play Basis har reklame – hvordan slipper jeg det?

TV2 Play Basis koster deg kun 10 poeng, og er en reklamefinansiert tjeneste som viser reklame før, under og etter sendingene. Hvis du ønsker å oppgradere til en pakke uten reklame, kan du gjøre det på denne siden.

Kan jeg få fiberbredbånd til min bedrift?

Vi leverer fiberbredbånd til bedrifter i «gamle» Sandefjord. Klikk her for å lese mer.

Jeg vil se sport, som Eliteserien, hva gjør jeg?

TV 2 har rettighetene til å vise Eliteserien. Les mer her.

Hvorfor må jeg registrere meg hos TV 2 for å bruke tjenesten?

Først og fremst for å sikre at du ikke har dobbelt abonnement, men TV2 ønsker også å kunne informere om TV 2 Play Basis-produktet, samt oppgraderingsmuligheter.

Kan jeg aktivere gjestenett på hjemmesentralen?

Per i dag tilbyr dessverre ikke våre hjemmesentraler bruk av gjestenett. Du kan dog benytte deg av en egen router eller mesh-nettverk som har støtte for dette. Trenger du hjelp eller mer informasjon, ta kontakt med vårt kundesenter, så hjelper vi deg gjerne med anbefalinger og veiledning.

Kan jeg få fiberbredbånd til mitt borettslag/sameie?

Vi leverer tjenester til en rekke borettslag og sameier i «gamle» Sandefjord Kommune. Vår salgsavdeling kan nås på telefon 33416950 (velg «salg»), e-post salg@sfjbb.no, eller ved å sende inn et skjema her 

Er Sandefjord Bredbånd en Miljøfyrtårn-bedrift?

Ja, Sandefjord Bredbånd ble i 2021 sertifisert til en Miljøfyrtårn-bedrift. Som Miljøfyrtårn tar vi aktivt miljøansvar og bidrar til grønn omstilling. Vi er opptatt av å ta vårt samfunnsansvar, og bidra til at alle vi samarbeider med gjør det samme. Les mer her.

Hva bør jeg gjøre ved lyn og torden?

Hver tredje nordmann har fått elektronisk utstyr skadet av lyn. Elektroniske apparater kan nemlig bli skadet uten at lynet slår ned direkte hos deg. Nedslag i strømmnettet kan lage overspenninger, som følger strømnettet inn til boligen din. Les mer her hva du kan gjøre for å sikre deg når uværet herjer.

Hva gjør jeg hvis tv-bildet fryser eller hakker?

Sjekk disse tipsene til optimal tv-kvalitet, klikk her.

Brukerveiledning og installasjonsguide

Klikk her for brukerveiledning og installasjonsguide til både Modell A og Q22.

Hvordan utføres gravearbeid?

Entreprenør graver hovedtrasé på vegne av Sandefjord Bredbånd og legger av oransje 12 mm trekkerør langs hovedtrasé, slik at alle boenheter har mulighet til å koble seg på fibernettverket. Planen er å legge av nok lengder med 12 mm trekkerør, til å komme frem til grunnmur for hver boenhet. Ved behov for ekstra 12 mm rør, kan hver boligeier snakke med entreprenør når de graver, eller ta kontakt med Sandefjord Bredbånd for å få det antall meter med rør du har behov for. Entreprenør graver frem til beboers tomtegrense, eller maks 30 meter fra husvegg.

Hva innebærer installasjon og montering?

Når hovedtrasé og egeninnsats er ferdig, vil montørselskap utføre fiberblåsing helt frem til husvegg for hver boenhet. De monterer en skjøteboks på husvegg. Derfra trekker de en fiberledning (kalt BendBrigth) langs husvegg frem til punkt i huset, som er nærmest stedet hvor dere som huseiere ønsker å få montert hjemmesentralen.

Fra hjemmesentralen er det cat5/cat6 kabler som skal benyttes, frem til punkt for TV-boks eller annet kablet utstyr som er ønskelig koblet til hjemmesentralen. Slik internkabling bekostes av huseier/beboer. Dersom du ønsker at montørselskapet skal utføre internkabling, kan montørselskapet levere dette etter nærmere angitt pris, som hver huseier avtaler direkte med montørselskapet. Denne avtalen gjøres når montørselskapet tar kontakt for å installere hjemmesentralen. Ler mer om hjemmesentral.

Finnes det foreldrekontroll?

Klikk her for å lese mer om foreldrekontroll.

Hva er mobil backup?

Mobil backup består av en mobil kommunikasjonslinje som automatisk overtar eller omruter bedriftens datatrafikk til mobildata på SIM-kort dersom fastlinjen svikter. Kontakt oss for mobil backup til din bedrift her.

Innhold og kanaler du kan velge på Altibox TV

Med Altibox TV har de fleste en pakke med faste kanaler samt 5, 10, 50 eller 100 poeng som du kan bruke til å velge inn enkeltkanaler og strømmetjenester. Disse kan du velge inn og ut så ofte du vil! Klikk her for oversikt over kanaler og strømmetjenester.

Jeg har bindingstid på min avtale. Gjelder prisendringen for meg?

Hvis du har bindingstid på avtalen din, beholder du avtalt pris til bindingstiden er utløpt. Når bindingstiden utløper, endres prisen.

Kan jeg si opp avtalen min som følge av prisendring?

Du kan til enhver tid si opp din avtale etter gjeldende vilkår.

Arbeidsgiver betaler for internett-tjenesten min. Vil fordeling være annerledes for prisen på hvert produkt?

I produktpakker står bredbåndet for 60 % av veiledende pris og det er denne prisen arbeidsgiver skal betale.

Her kan du se regnestykket med et priseksempel:

En kunde har en produktpakke bestående av tv og internett til prisen 1.329,-/md. og lurer på hvor stor andel arbeidsgiver skal dekke.

Utregningen blir da: 1329×0,6=797,4.

Summen arbeidsgiver skal dekke i dette eksempelet blir da kr. 797,4,-, og utgjør 60% av totalsummen på produktpakken.

Hvordan vet jeg om jeg er i bindingstid?

Bindingstiden kan du se i ordrebekreftelsen du mottok når du inngikk eller oppdaterte avtalen din.

Er det begrensninger på tid ved Rett På Nett?

Dersom saken kan løses per telefon, er tjenesten helt kostnadsfri for alle kunder. Ved mer kompliserte utfordringer som krever hjemmebesøk av en kundekonsulent koster tjenesten fra kr 1.590,- pr besøk, og inkluderer 45 min. pluss reisetid fra Sandefjord Bredbånd. Hver påbegynte halvtime utover dette koster kr 690,-.

Hvordan bestiller jeg Rett På Nett?

Rett På Nett bestiller du ved å fylle ut bestillingsskjemaet. Vi vil ta kontakt med deg i løpet av 1-3 virkedager, og hvis det viser seg nødvendig, kommer vi hjem til deg innen 2 uker.

Vi gjør oppmerksom på at ved ferie og helligdager må det påregnes noen ekstra dager før vi tar kontakt.

Er det begrensinger på området som dekkes ved Rett På Nett?

Ingen begrensning, så lenge det gjelder tjenester på adressen knyttet til ditt abonnement hos Sandefjord Bredbånd.

Hva er 5G?

5G står for femte generasjon mobilteknologi, og gir enkelt forklart mulighet til å levere bredbånd med høy hastighet og høy kapasitet trådløst via mobilnettet.

Så 5G er teknologien, mens produktet som selges vanligvis kalles «trådløst bredbånd», eller «fast trådløst bredbånd». «Fast» siden dette er stedbundet – det vil si at man kun kan bruke nettet hjemme.

Hva er best av fiber og 5G?

Det finnes fordeler med begge. 5G er et fantastisk alternativ der det ikke er praktisk å legge fiberkabler. Men hvis man allerede har lagt fiberkabel til hjem eller hytte, eller det er mulig å gjøre, er det den foretrukne løsningen for mange.

Vil 5G erstatte fibernettet?

Nei. 5G er helt avhengig av fibernettet for å fungere. Fra master rundt omkring i Norge vil det sendes trådløse 5G-signaler, men disse mastene må være tilkoblet fiberkabler. I tillegg vil folk flest også i fremtiden velge å ha fiber hjemme, siden dette er eneste bredbånd der kvalitet og hastighet ikke påvirkes av naboenes nettbruk.

Hvilken kunnskap har en kundekonsulent som utfører Rett På Nett?

En kundekonsulent har den nødvendige kunnskapen og erfaringen som trengs for å kunne hjelpe de av kundene våre som synes ny teknologi, nye tv-løsninger og internett kan være litt komplisert og uoverkommelig.

Er det nødvendig med kablingsjobber som innebærer boring i vegg eller legging av kabel, kan våre samarbeidspartnere gi deg et godt tilbud etter befaring.

Noen har fortalt meg at fiber er fortiden og 5G er fremtiden, stemmer det?

Nei. Fiber og 5G er begge fremtiden. Fiber gir hver kunde nett med høy hastighet og stabilitet gjennom sin egen kabel, mens 5G hjelper oss å nå enda flere enn før med godt nett.

Hvorfor skal Sandefjord Bredbånd tilby 5G når de allerede selger fiber?

Fiber er, som det har vært de siste 20 årene, vårt kjerneprodukt og en svært fremtidsrettet teknologi. Men dessverre er det slik at vi ikke har mulighet til å legge fiberkabel til alle hjem, fritidsboliger og bedrifter. Da vil 5G være et ideelt alternativ, hvor de fleste av fiberens kvaliteter kan bli sendt trådløst det siste stykket til kunden.

Når lanserer Altibox Trådløst Bredbånd via 5G?

I løpet av 2023 skal de første kundene kobles på Trådløst Bredbånd.

Hvor mye vil Trådløst Bredbånd koste?

Vi vil komme med mer informasjon om ulike produktpakker i løpet av våren 2023.