Med Seniornett mot en mer digital fremtid
Digitalisering gir mange muligheter, men det kan også føles overveldende – spesielt for dem som ikke er oppvokst med det. Nå jobber Seniornett Sandefjord og Sandefjord Bredbånd sammen for å gjøre den digitale verden tilgjengelig for alle, uansett alder.
Seniornett Sandefjord ble etablert høsten 2022, og siden den gang har medlemstallet skutt i været – fra bare åtte til hele 90 medlemmer i dag. Denne frivillige organisasjonen har som mål å gjøre det digitale mer forståelig og tilgjengelig for seniorer. Gjennom temamøter og veiledning tilbyr de en lavterskel arena hvor deltakerne kan lære alt fra å sende e-post til å strømme favorittseriene sine.
– Det er mange av de over 65 år som har lite erfaring og føler seg usikre på det digitale. Vi vil at seniorene skal bli trygge på å bruke IT, forteller Tor Møller, leder i Seniornett Sandefjord.
Med Seniornett på laget får seniorer en unik mulighet til å lære i trygge omgivelser. Målet er ikke bare å gi teknisk kunnskap, men også en følelse av mestring i hverdagen.
– Vi får mange tilbakemeldinger om at det er fint at vi har seniornett, og det er veldig gøy når vi ser at også næringslivet viser interesse og vil bidra, sier Tor om samarbeidet med Sandefjord Bredbånd.
Bilde: Tor Møller (leder i Seniornett Sandefjord).
Verdifull støtte fra Sandefjord Bredbånd
Gjennom sponsorprogrammet «Sandefjord Bredbånd sponser» støtter vi lokale foreninger og lag, og Seniornett Sandefjord er blant de som har søkt støtte.
– Vi heier på alle initiativ som gjør det godt å bo og jobbe i Sandefjord, og Seniornett gjør en veldig god jobb for å bidra til digital inkludering. Vi er glade for å kunne bidra, sier Claus Fevang Vidum, salg- og markedssjef i Sandefjord Bredbånd.
Seniornett mottok støtte våren 2024. Midlene går blant annet til opplæring av frivillige veiledere som igjen hjelper andre seniorer, og det som hører med av leie av lokale, kursholdere og lunsj.
– Det er noe vi ønsker å prioritere, for vi ser at det er en viktig del av den jobben vi gjør. Vi har for tiden 11 veiledere. De er ikke profesjonelle, men mer interessert i det digitale enn gjennomsnittet. Og jo bedre forberedt de er, desto bedre hjelp yter de, forklarer lederen i Seniornett.
Sandefjord Bredbånds bidrag strekker seg imidlertid lenger enn økonomisk støtte. Sammen med Seniornett ble de enige om å gjennomføre et tv-kurs, som på sikt kan føre til flere lignende møter.
– Vi ønsker at tv-kursene skal gjøre deltakerne mer opplyst, og ufarliggjøre det å prøve funksjonalitet de kanskje ikke har turt å prøve. Blir de tryggere, håper vi det gir mestring til å bruke alle mulighetene mer aktivt, sier Claus, salg- og markedssjef i Sandefjord Bredbånd.
En møteplass for digital læring
En fredag formiddag i november inviterte derfor Seniornett Sandefjord til et temamøte med Sandefjord Bredbånd, og responsen lot ikke vente på seg. Over 50 engasjerte deltakere møtte opp for å lære mer om blant annet Altibox og tv-dekoderen.
– Det var veldig bra oppmøte og en god gjeng som dukket opp, så det var veldig moro,
sier Truls Andersen, salg- og markedskonsulent hos Sandefjord Bredbånd.
Truls holdt en presentasjon der han guidet deltakerne gjennom Sandefjord Bredbånds tjenester, Altibox og viste hvordan de enkelt kan navigere i systemene. Mange eldre frykter at de skal gjøre feil eller ødelegge noe når de bruker teknologi, men Truls har et viktig budskap:
– Det er lite du kan gjøre feil. Det finnes alltid en vei tilbake, og du kan enkelt starte på nytt.
For deltakerne var møtet både lærerikt og inspirerende. Erik Opsahl, en av de faste medlemmene i Seniornett, var godt fornøyd:
– Selv om jeg ikke lærte så mye nytt, var det fint å friske opp kunnskapen. Seniornett er en kjempefin organisasjon som tar opp relevante temaer for oss som ikke er født med mobiltelefonen i hånden, men som fortsatt ønsker å henge med.
Marit Kjøndal, som deltok på møte i Sandefjord for første gang, var enig:
– Jeg trives egentlig ikke på nett, så dette var veldig relevant for meg. Det var så greit å ha noen å spørre og få hjelp av, og de var vennlige og hjelpsomme. Jeg fikk blant annet hjelp til å logge inn på Mine Sider, og nå vet jeg at jeg alltid kan få mer veiledning på kundemottaket deres.
Hun anbefaler andre seniorer som trenger veiledning å delta på temamøtene.
– Kommer det et kurs til, kommer jeg til å gå for å få en oppfriskning, sier Mari og legger til at hun vurderer å delta på tv-kurs i regi av Sandefjord Bredbånd.
Bilde: Truls Andersen (Sandefjord Bredbånd), Marit Kjøndal (deltaker på Seniornett kurset).
Tilbyr gratis tv-kurs
Vi i Sandefjord Bredbånd inviterer nemlig til egne tv-kurs i våre lokaler én gang i kvartalet. Kurset er gratis og åpne for alle som ønsker å lære mer om Altibox sine tv- og strømmetjenester. Altibox har Norges mest fornøyde tv-kunder, ifølge kundeundersøkelsen til EPSI Norge (høsten 2024) – og det er vi stolt leverandør av.
– Altibox jobber stadig med å gjøre fjernkontroll og brukergrensesnitt mer brukervennlig, slik at flest mulig opplever det som enkelt. Det finnes mye god informasjon om nyheter og innhold via internett, men ikke alle opplever det som like enkelt å forholde seg til. Derfor tror vi og ser av erfaring med tv-kurs at det fortsatt er mange kunder som opplever det som trygt og opplysende å få delta på kurs hos oss lokalt, sier salg- og markedssjef Claus Fevang Vidum.
Disse kursene tilbys også borettslag og sameier, som et ledd i å skape et mer digitalt inkluderende samfunn.
Bilde: Claus Fevang Vidum (Sandefjord Bredbånd).
Alltid i nærheten med lokal tilgjengelighet og service i toppklasse
Sandefjord Bredbånd legger stor vekt på lokal tilstedeværelse. Med åtte erfarne kundekonsulenter tilbyr de hjelp både via telefon, e-post, chat og personlig oppmøte i kundemottaket.
Møtedeltaker Erik Opsahl har vært i kontakt med kundeservice både på telefon og hos kundemottaket, og roser hjelpen han fikk:
«Servicen er utrolig bra, og det vet
jeg om mange andre som også sier.»
– Jeg vil spesielt fremheve kundeservicen som er for eldre mennesker og må berømme tålmodigheten – at de har tid til å høre på folk. Jeg er utrolig imponert, servicen er som service skal være.
Bilde: Erik Opsahl (deltaker på Seniornett kurset).
Også Tor Møller fra Seniornett skryter av servicen:
– Det jeg synes de er spesielt gode på, er tilgjengeligheten. Du får blant annet tak i dem på telefon og kan kommunisere med dem via Facebook. Generelt opplever jeg få problemer, fordi nettet er veldig stabilt. Men de gangene jeg har trengt hjelp, har opplevelsen vært helt topp. Kundeservice består av kompetente folk som virkelig kan jobben sin.
Truls Andersen i Sandefjord Bredbånd fremhever Sandefjord Bredbånds fokus på kundetilfredshet og tilgjengelighet. Vårt slagord er «Alltid i nærheten».
– Service er det vi virkelig utmerker oss på. Vi har høy kundelojalitet og veldig god respons fra kundene våre for det vi leverer av lokal kundeservice. Vi er lett tilgjengelige, med kort responstid – enten det er via e-post, telefon eller Messenger. Uansett hvordan du kontakter oss, kan du forvente raske svar. Det vet jeg kundene setter pris på, sier han.
Rett På Nett: Hjelp der du er
For de som trenger ekstra hjelp, tilbyr vi tjenesten Rett På Nett. Dette er en personlig hjemmebesøkstjeneste der en kundekonsulent kommer hjem til deg og sørger for at alt fungerer som det skal. Enten det dreier seg om å koble opp internett, konfigurere TV-dekoderen, eller få smarthjem-enheter på nett, skreddersys hjelpen etter behovene dine.
Konsulenten veileder deg steg for steg, slik at du ikke bare får løst problemet, men også lærer hvordan du kan håndtere det på egen hånd. Rett På Nett gir deg trygghet og full kontroll over dine digitale løsninger, uten at du trenger å forlate hjemmet ditt. Våre kundekonsulenter jobber i vårt lokale kundesenter i tillegg til å utføre Rett På Nett besøk hjemme hos våre kunder. Les mer om Rett På Nett:
Bilde: Marius Kristoffer Hermansen, (Sandefjord Bredbånd).
Ved å investere i lokalsamfunnet og støtte initiativer som Seniornett Sandefjord, bidrar Sandefjord Bredbånd til å bygge en inkluderende fremtid hvor teknologien blir en ressurs for alle. Målet er klart – ingen skal stå igjen på perrongen når den digitale utviklingen ruller videre.